Voormalig Booking.com CEO Kees Koolen investeert 4 miljoen in zoekmachine voor vakantiehuizen Holidu

magazine_image

September 2020

Voormalig Booking.com CEO Kees Koolen investeert meer dan €4 miljoen als onderdeel van een €5 miljoen uitbreiding na de €40 miljoen Serie C-ronde 2019. Dit maakt Holidu, de zoekmachine voor vakantiehuizen en een van de snelst groeiende technologiebedrijven in de reisindustrie, vandaag bekend.

De financiering volgt op een periode van toenemende groei voor Holidu, ondanks de turbulente tijd waarmee de reisindustrie te kampen heeft als gevolg van de COVID-19 pandemie. Het bedrijf werd winstgevend in mei en genereerde sindsdien een zevencijferig positief EBIT resultaat. Alleen al in juli hebben meer dan 27 miljoen gebruikers de Holidu website bezocht, wat resulteerde in een 2,6x groei van boekingen in vergelijking tot afgelopen jaar. In die maand kwamen er alleen al €130 miljoen nieuwe boekingen bij.

Kees_Koolen_small_Credit_private2

Kees Koolen

De broers Johannes en Michael Siebers hebben Holidu in 2014 opgericht. Met de missie om het zoeken en boeken van vakantiehuizen eenvoudiger te maken met twee synergetische bedrijfsmodellen. Aan de ene kant bedient Holidu reizigers met de zoekmachine voor vakantiehuizen. Dit stelt reizigers in staat hun ideale accommodatie te vinden en te boeken voor de laagste prijs, door toegang te bieden tot het gehele marktaanbod van 1.000+ Holidu-partners wereldwijd. Aan de andere kant biedt dochteronderneming Bookiply software en services voor eigenaren van vakantiewoningen. Dit helpt eigenaren het aantal boekingen te verhogen met minder werk, door de accommodaties te distribueren over de grootste reiswebsites, kalenders te synchroniseren, meertalige beschrijvingen en professionele foto’s toe te voegen.

Michael_Siebers_Johannes_Siebers_fltr_Credit_Holidu

Michael en Johannes Siebers

De COVID-19 pandemie heeft het reisgedrag behoorlijk veranderd. Interne cijfers van Holidu laten zien dat binnenlandse reizen zijn toegenomen, er werd meer last-minute geboekt en er werd gekozen voor luxere accommodaties. Wanneer we juli 2020 vergelijken met dezelfde maand afgelopen jaar:
Is het aandeel binnenlandse boekingen gestegen van 50% in juli 2019 naar 68% in juli van dit jaar.
Holidu reizigers hebben dit jaar gemiddeld 38 dagen van te voren geboekt, vergeleken met 59 dagen het jaar ervoor.
De gemiddelde prijs per nacht in juli 2020 was €154, dat is 14% hoger dan het voorgaande jaar.

“Mensen hebben lang thuis gezeten vanwege COVID-19 en we hebben gezien dat als het eenmaal weer mocht, mensen gewoon weer wilden reizen. Velen van hen zochten naar veiligere reismogelijkheden in de buurt, waarvoor vakantiewoningen ideaal zijn”, aldus Johannes Siebers, medeoprichter en CEO van Holidu.“We zijn sinds onze oprichting op dit segment van de reismarkt gericht en het maakt ons meer dan gelukkig dat we dit jaar miljoenen reizigers hebben kunnen helpen aan een geweldige zomervakantie. Op een gegeven moment werden we bijna overweldigd door de grote vraag. Gelukkig konden we snel reageren dankzij het sterke werk van ons team en de interne technologische middelen”.

image-1

Holidu, dé zoekmachine voor vakantiehuizen

“De COVID-19 pandemie heeft de kaarten opnieuw geschud in de reisbranche en Holidu is overduidelijk een van de winnaars van de versnelde trend naar vakantiehuizen en woningen.”, aldus Kees Koolen. “In de vijf jaar dat ik met Holidu werk, is mijn vertrouwen in het team alleen maar gegroeid. Bovendien is het hele bedrijf gecentreerd rond data en technologie op een niveau dat ongeëvenaard is in deze industrie.”

Michael Siebers, medeoprichter en CTO van Holidu voegt hieraan toe: “Wij zijn verheugd over de investering van Kees en zijn voortdurende advies en steun als bestuurslid. De financiering zal ons helpen om de vele groeimogelijkheden die voor ons liggen te grijpen en we willen voorbereid zijn voor elk toekomstscenario.”

Holidu, met het hoofdkantoor in München, heeft nu een team van meer dan 200 mensen en sloot de €40 miljoen Serie C-ronde af in 2019 onder leiding van Prime Ventures. Kees Koolen is sinds 2016 een actief bestuurslid bij Holidu, zowel tijdens zijn tijd als partner bij EQT Ventures als later in zijn rol als adviseur van EQT Ventures.

Holidu Nederland
Via holidu.nl wordt naast het grote aanbod in Europa ook meer dan 13.000 vakantiehuizen met elkaar vergeleken en aangeboden in Nederland. De Nederlandse website werd in juli dit jaar door meer dan 1.8 miljoen unieke bezoekers bezocht. Daarnaast werd er voor bijna 10 miljoen euro aan boekingen gedaan op de Nederlandse website afgelopen juli.

Michael Siebers

Over Kees Koolen
Kees Koolen is een Nederlandse zakenman en investeerder. Hij was de COO, CEO en chairman van Booking.com tussen 2002 en 2014. Ook was hij een vroege investeerder in Uber en hielp hij het bedrijf internationaal uit te rollen. Verder was hij een founding partner bij EQT Ventures. Tegenwoordig is Koolen actief in het realiseren van de energie transitie naar schone energie met zijn schone energie conglomeraat Koolen Industries.

Over Holidu
Holidu heeft als missie om het zoeken en boeken van vakantiewoningen eindelijk gemakkelijk te maken. De zoekmachine voor vakantiehuizen stelt reizigers in staat om de ideale accommodatie voor de laagste prijs te boeken. Ook helpt het eigenaren van vakantiehuizen om met minder werk hun boekingen te vermenigvuldigen, door middel van de software en service oplossing onder de merknaam Bookiply. De broers Johannes en Michael Siebers hebben Holidu in 2014 opgericht. Het snelgroeiende bedrijf met start-up mentaliteit is gevestigd in München en heeft lokale kantoren in de meest aantrekkelijke reisbestemmingen van Europa. Voor meer informatie kijk op: www.holidu.nl en www.bookiply.nl .

Meer artikelen in deze categorie: