TikTok om jouw vakantieverhuur een boost te geven

Zo gebruik je deze sociale media voor vakantieverhuur

magazine_image

December 2025

Wanneer je je vakantiewoning aanbiedt op een website voor vakantieverhuur, komen de huurders niet automatisch op je af. Je moet je vakantiewoning laten opvallen om zo voldoende huurders te krijgen. Een van de manieren om dat te doen, is door sociale media voor vakantieverhuur te gebruiken. Misschien adverteer je je vakantiewoning al op Facebook en heb je een Instagram aangemaakt voor je accommodaties, maar wat doe je met TikTok? Deze app is vooral populair bij jongere doelgroepen. Gebruik TikTok voor bedrijfspromotie en haal zo nog meer uit de verhuur van je vakantiewoning. Hier ontdek je wat de voordelen van TikTok zijn en hoe je dit medium gebruikt.

Waarom je vakantiewoning adverteren op TikTok?

Er zijn genoeg soorten social media. Is het dan echt nodig om ook nog gebruik te maken van TikTok? Jazeker, want TikTok is een van de populairste platformen van het moment. Alleen al in Nederland heeft de app zes miljoen actieve gebruikers. Internationaal is dat natuurlijk nog veel meer. Daarom is het belangrijk om ook hier aandacht te besteden aan je vakantiewoning. Er zijn een paar voordelen wanneer je voor TikTok kiest.

Een nieuwe markt

Veel gevestigde reisbureaus of verhuurders van vakantiewoningen maken (nog) geen gebruik van TikTok. Dat betekent dat de markt nog niet zo verzadigd is als op Facebook en Instagram. Wat betekent dit voor jou? Het is makkelijker om jouw content op te laten vallen. Je hebt minder directe concurrentie en kunt zo dus ook meer uit het platform halen. Het is dus verstandig om op tijd in de wereld van TikTok te duiken.

Nieuwe doelgroepen

Misschien heb je net een vakantiewoning ingericht die perfect is voor een jongere doelgroep. Denk aan jongeren die op zoek zijn naar een woning die er prachtig uitziet voor social media, maar ook aan jeugd die een accommodatie zoekt op een populaire jongerenbestemming. Hoe bereik je die jongere doelgroep? Door ze aan te spreken op social media waar zij gebruik van maken, zoals TikTok. Zo kun je makkelijk je publiek verbreden en je vakantiewoning zichtbaarder maken.

Geen kosten

Op sommige gevestigde platformen ben je inmiddels bijna verplicht om geld te betalen om je advertenties zichtbaar te maken. Het is zeker mogelijk om voor advertentieruimte te betalen op TikTok, maar je hebt ook de mogelijkheid om organische content te maken. Dit houdt in dat de filmpjes via het algoritme bij je doelgroep terechtkomen. Dat kost je niets, behalve natuurlijk de tijd en energie om de filmpjes te maken.

Video-ideeën voor TikTok

Je wilt TikTok voor vakantieverhuur in gaan zetten, maar hoe begin je dan? De kracht van dit platform is dat het om relatief alledaagse content gaat. Geen gelikte video’s en prachtige beelden zoals je ze op Instagram tegenkomt, maar juist snelle filmpjes die op een natuurlijke manier gemaakt zijn. Er zijn een aantal manieren om video’s te maken voor deze app.

  • Inspelen op trends: Houd in de gaten welke muziek of sounds trending zijn en kijk of je in kunt spelen op deze trends. Gaan er bepaalde grappige filmpjes rond op de app? Kijk dan of je de grap ook toe kunt passen op jouw vakantiewoning. Probeer waar mogelijk in te haken op trends om mee te liften met het algoritme.
  • Informatieve filmpjes: Bepaalde doelgroepen op TikTok vinden het heel leuk om te weten wat er nou precies achter de schermen gebeurt bij bepaalde beroepsgroepen. Neem je publiek mee door ‘day in the life’-video’s te maken. Hoe gaat het eraan toe wanneer je gasten moet ontvangen? Of wat zijn onverwachte dingen waar je als verhuurder rekening mee moet houden?
  • Inspirerende content: Maak zo nu en dan video’s die een mooi beeld geven van de vakantiewoning die je verhuurt. Niet alleen van de woning zelf, maar ook van de omgeving. Schets een beeld van een vakantie in jouw accommodatie en doe dat met trendy muziek op de achtergrond.
collabstr-0Vk7HEjWLDE-unsplash

Manieren om je TikTok snel te laten groeien

De kracht van TikTok is het unieke algoritme. Dit betekent ook dat het niet altijd voorspelbaar is welke content wel of niet populair wordt op het platform. Er zijn gelukkig wel een aantal dingen die je kunt doen om jouw TikTok net wat sneller te laten groeien.

Werk met influencers

Ook op TikTok zijn veel influencers actief. Deze personen delen hun ervaringen over allerlei producten en diensten, waarna hun publiek mogelijk in hun voetsporen wil treden. Het voelt persoonlijker aan dan een normale advertentie, waardoor de kans op een conversie groter is. Overweeg daarom om met influencers samen te werken. Nodig misschien eens een populaire reisinfluencer uit om jouw vakantiewoning te bezoeken. Diegene maakt dan content over het verblijf, waardoor de volgers uiteindelijk een vakantie bij je willen boeken. Houd er wel rekening mee dat influencers geld vragen voor dit soort deals. De kosten kun je verminderen door eerst beginnende influencers uit te nodigen.

Maak een exclusieve deal voor TikTok

Des te meer volgers je hebt, des te meer je uit TikTok kunt halen. Daarom is het slim om je aantal volgers snel te laten groeien. Dat kun je op verschillende manieren doen. Bied je gasten bijvoorbeeld gratis extra’s aan wanneer ze je account op TikTok volgen. Het is ook mogelijk om exclusieve deals op TikTok te delen, zodat meer potentiële huurders naar het platform geleid worden om korting te krijgen op hun verblijf. Dit kun je eventueel in je advertentie op een portal voor vakantieverhuur delen, zodat je op die manier ook meer publiek trekt.

Maak actief gebruik van TikTok

Zodra je TikTok als een marketingtool voor je bedrijf gaat zien, is het verleidelijk om alleen maar content te maken en verder niets op de app te doen. Toch helpt het je enorm door ook actief gebruik te maken van TikTok. Scroll regelmatig eens om te zien wat de trends van het moment zijn en speel daar direct op in. Reageer ook op andere TikTokkers. Dat hoeft niet alleen op relevante content te zijn, maar kan ook gewoon op een grappig filmpje zijn. Engagement helpt je account om te groeien en zo ook je vakantiewoning meer op te laten vallen.

Maak een campagne aan

Heb je de financiële middelen? Dan kun je ook vakantieverhuuradvertenties op TikTok plaatsen. In dat geval moet je een advertentie maken en deze via TikTok Business op de app zien te krijgen. Je betaalt dan om je advertentie in het algoritme van bepaalde gebruikers te zetten. Gebruikers zien dat het om een betaalde advertentie gaat, waardoor ze mogelijk snel voorbij scrollen. Toch kan het helpen om je pagina net een boost te geven, zeker in aanvulling op organische content die je gratis op de app plaatst.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Belastingaangifte 2025: hoe vul ik box 3 in als eigenaar van een vakantieverblijf?

Gastheren

Een tweede woning in het buitenland kopen: wat moet ik weten over belastingen?

Gastheren

Een tweede woning kopen om te verhuren als vakantieverblijf: wat moet ik weten over belastingen?

Gastheren

Airbnb Zomerupdates 2025: Wat verandert er voor hosts van vakantiewoningen

Gastheren

Veranderingen in de toeristenbelasting in Catalonië: Alles wat je moet weten

Gastheren

Ventanilla Única op de Canarische Eilanden: Aanbevelingen van Holidu voor vakantieverhuurders

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door op "Abonneren" te klikken, geef ik toestemming aan de Holidu Groep (Holidu GmbH en Holidu Hosts GmbH) om mij de hierboven genoemde inhoud per e-mail toe te sturen. Hiervoor geef ik ook toestemming aan de Holidu Groep om mijn e-mail openings- en klikgegevens te analyseren en om de communicatie-inhoud af te stemmen op mijn interesses. Ik kan de gegeven toestemming te allen tijde met werking voor de toekomst intrekken. Voor meer informatie kunt u ons Algemene voorwaarden en Privacybeleid raadplegen.