Nieuwe gegevens bevestigen sterke groei van de Europese markt voor kortetermijnverhuur

De boom van vakantiewoningen in Europa: dit zijn de beste markten en de te implementeren strategieën voor verhuurders

magazine_image

December 2025

De groei van de markt voor kortetermijnverhuur in Europa blijft gestaag doorgaan. Het succes is te danken aan verschillende factoren, zoals het gemak van boeken via online platforms, de mogelijkheid om gepersonaliseerde ervaringen op te doen en de grotere reislust na de beperkingen van de afgelopen jaren. Eurostat-rapporten bevestigen dat het aantal geboekte overnachtingen op OTA’s, van Airbnb tot Holidu, blijft toenemen, met positieve trends voor kortetermijnverhuur in Europa die naar verwachting ook de komende jaren zullen aanhouden. Laten we eens kijken naar de voorkeuren van reizigers en de vooruitzichten voor Europese verhuurders, inclusief enkele nuttige tips om de winst te maximaliseren door gebruik te maken van gunstige periodes.

2024: een recordjaar

Het aantal boekingen voor individuele overnachtingen in 2024 binnen de Europese Unie heeft buitengewone cijfers laten zien: het totaal bedraagt maar liefst 854 miljoen overnachtingen, met een groei van meer dan 18% ten opzichte van 2023. Als we de gegevens van 2019 in ogenschouw nemen, bedraagt de stijging 30%. De resultaten waren een groot deel van het jaar constant: naast de zomerperiode behaalden de maanden maart en mei historische pieken, met stijgingen van bijna 50%. Het gunstige klimaat droeg bij aan de groei van de boekingen in Europa, waardoor het zomerseizoen kon worden verlengd, vooral in de badplaatsen.

De markten die zich onderscheidden in Europa

De groeisnelheid is niet voor alle landen hetzelfde. Volgens de toerismestatistieken in Europa schitterden sommige regio’s ook in 2023 bijzonder. Hieronder valt Andalusië, met een totaal van 35,6 miljoen overnachtingen, gevolgd door het Kroatische Jadranska Hrvatska, dat met maar liefst 32,6 miljoen overnachtingen op de tweede plaats staat. Ook Provence en Côte d’Azur behaalden uitstekende resultaten, met een aanzienlijk aantal van 25 miljoen overnachtingen. Portugal onderscheidt zich ook: naast de toeristische Lissabon en Porto, noteert de badplaats Algarve aanzienlijke cijfers. Ook in Italië waren er opvallende prestaties, met regio’s als Lazio, Lombardije, Toscane, Sicilië en Veneto die de top 5 van het land behaalden, met miljoenen overnachtingen die bijdragen aan de Europese groei.

Waar concentreren zich de grootste vragen?

Als toeristen tot een paar jaar geleden voornamelijk de grote Europese steden bezochten, van Rome tot Londen, van Madrid tot Parijs, laten de gegevens van de vastgoedmarkt in Europa ons een meer gebalanceerde spreiding over de verschillende locaties zien. Reizigers zijn namelijk steeds meer gefascineerd door landelijke en plattelandsgebieden, zoals het succes van de Provence, beroemd om zijn lavendelvelden, en Toscane, dat naast kunststeden verschillende heuvelachtige gebieden van grote aantrekkingskracht heeft, aantoont. Bovendien is een groot deel van het toerisme gericht op ontspanning en privacy. Gasten geven de voorkeur aan vrijstaande huizen, met buitenruimtes en extra’s zoals een zwembad. Een andere trend is die met betrekking tot lokale ervaringen: het toevoegen van pakketten zoals culturele bezoeken en proeverijen is een uitstekende strategie om het aantal boekingen te verhogen. Ten slotte beloont de behoefte om de chaos te ontvluchten minder drukke bestemmingen en verblijven in het laagseizoen.

grant-durr-ybVhYLhh1wA-unsplash

De beste momenten om boekingen te ontvangen

Het hoogseizoen varieert per gebied. Over het algemeen zijn de meest geschikte momenten om een vakantieappartement met maximale winst te verhuren de volgende:

  • Periodes waarin schoolvakanties gepland zijn.
  • Feestdagen, zoals Kerstmis, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren.
  • Lange weekenden in de lente, zoals het paasweekend of het weekend rond Koningsdag.
  • Winterseizoen voor berggebieden.
  • Zomerseizoen voor kuststeden.
  • De weekends.

Het kennen van de meest gevraagde periodes stelt je in staat om voorzorgsmaatregelen te treffen, zoals het verhogen van de prijzen per nacht en het invoeren van strengere annuleringsvoorwaarden. Omgekeerd kun je tijdens het laagseizoen aantrekkelijkere tarieven toepassen en potentiële geïnteresseerden verleiden om te boeken door voordelen zoals gratis annulering toe te voegen.

Is het verhuren van mijn vakantiewoning een goede investering voor de toekomst?

De vooruitzichten voor Europese hosts zijn rooskleurig en de komende jaren wordt een verdere positieve trend verwacht. In de nabije toekomst zullen landelijke gebieden verdere goedkeuring krijgen, dus als je wilt investeren in een vakantiewoning, kun je je richten op een gebied ver weg van de drukte van de steden. Bovendien neemt het fenomeen van digitale nomaden toe: dit zijn professionals of werknemers die in smart working werken, die zich van de ene naar de andere plaats verplaatsen en werk en toerisme combineren. De markt van gepensioneerden, die steeds vaker reizen, mag niet worden onderschat: deze categorie kiest vaak voor de laagseizoenmomenten, om zo te profiteren van concurrerendere prijzen en de periodes van grote toeristenstromen te vermijden.

Hoe je meer boekingen krijgt op basis van statistieken

Vakantiewoningen, zoals we uit de gegevens hebben gezien, maken een fase van sterke groei door. Dit leidt natuurlijk tot veel ondernemers die investeren in korte termijn verhuur in Europa. Om de concurrentie voor te blijven en te profiteren van de grote hoeveelheid toeristen, volg je enkele tips:

  • Maak gebruik van dynamische prijzen: dankzij betrouwbare algoritmes kun je de tarieven op de vakantieverhuurwebsite die je gebruikt automatisch variëren, afhankelijk van parameters zoals seizoensgebondenheid, de aanwezigheid van evenementen en de vraag naar appartementen in jouw omgeving.
  • Bied ervaringen aan: het adverteren van een vakantieaccommodatie die proeverijen van lokale voedingsproducten en excursies omvat, is een zeer gewaardeerde extra service door gasten. Probeer samen te werken met lokale operators en toeristische gidsen.
  • Bied alle mogelijke comfort: diensten zoals wifi, een koffiezetapparaat en zelf check-in worden zeer gewaardeerd door gasten, die dergelijke gemakken vaak opnemen in hun zoekwoorden op het vakantieverhuurportaal dat ze gebruiken.
  • Analyseer je statistieken: het kennen van de bezettingsgraad van je accommodatie, de omzetting van weergaven in boekingen en de trends van je concurrenten is belangrijk om te begrijpen welke aspecten je kunt verbeteren.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Belastingaangifte 2025: hoe geef ik mijn inkomsten uit vakantieverhuur aan?

Gastheren

Belastingaangifte 2025: hoe vul ik box 3 in als eigenaar van een vakantieverblijf?

Gastheren

Een tweede woning in het buitenland kopen: wat moet ik weten over belastingen?

Gastheren

Een tweede woning kopen om te verhuren als vakantieverblijf: wat moet ik weten over belastingen?

Gastheren

Airbnb Zomerupdates 2025: Wat verandert er voor hosts van vakantiewoningen

Gastheren

Veranderingen in de toeristenbelasting in Catalonië: Alles wat je moet weten

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door op "Abonneren" te klikken, geef ik toestemming aan de Holidu Groep (Holidu GmbH en Holidu Hosts GmbH) om mij de hierboven genoemde inhoud per e-mail toe te sturen. Hiervoor geef ik ook toestemming aan de Holidu Groep om mijn e-mail openings- en klikgegevens te analyseren en om de communicatie-inhoud af te stemmen op mijn interesses. Ik kan de gegeven toestemming te allen tijde met werking voor de toekomst intrekken. Voor meer informatie kunt u ons Algemene voorwaarden en Privacybeleid raadplegen.