Hoe schade te claimen op Booking.com
Een claim indienen bij Booking na schade van je gasten? Ontdek dit handige stappenplan

Juni 2025
Wanneer je je vakantiewoning aanbiedt op een vakantieverhuurwebsite, loop je altijd het risico dat er uiteindelijk schade ontstaat. Sommige gasten gaan niet even netjes om met je woning of er is sprake van een ongelukje, waardoor jij ineens met schade zit. Gelukkig ben je op de meeste vakantieverhuurportalen goed beschermd tegen schade. Ga je je vakantiehuis adverteren op Booking.com? Dan is het goed om te weten hoe een claim indienen bij Booking in zijn werk gaat. Hier vind je een simpel stappenplan.
Voor kleinere schade
In het geval van kleinere schade, bijvoorbeeld tot een waarde van € 500,-, maak je gewoon gebruik van het schadeprogramma van Booking.com. Dit is een programma waarbij je vooraf geen borg in rekening brengt, maar toch beschermd bent in het geval van kleine schade.
Stap 1: Aanmelden
Om van dit programma gebruik te kunnen maken, moet je je wel aanmelden. Het is een gratis programma, maar je moet de juiste instellingen selecteren in je account. Dat doe je door in te loggen in het extranet. Volg de volgende stappen om je aan te melden.
- Selecteer het tabblad ‘Accommodatie’.
- Klik op ‘Voorwaarden’, ‘Andere voorwaarden’ en ga naar ‘Opties schadevoorwaarden’. Hier klik je op ‘Wijzigen’.
- Scroll naar de vraag ‘Betalen uw gasten een schadeborg?’. Hier klik je op ‘Ja’.
- Ga vervolgens naar ‘Voer het maximumbedrag in dat een gast kan worden aangerekend voor schade (per verblijf)’. Hier geef je het maximumbedrag aan dat aan borg geïnd kan worden. Houd er rekening mee dat hier een limiet aan zit, afhankelijk van het land.
- Sla je instellingen op.
Stap 2: Een verzoek indienen
Wanneer je gasten schade hebben veroorzaakt, moet je nu een verzoek indienen bij Booking.com. Een claim indienen bij Booking is makkelijk wanneer je lid bent van het schadeprogramma. Houd er wel rekening mee dat je tot maximaal 14 dagen na de uitcheckdatum een verzoek in kunt dienen voor een schadevergoeding.
- Log in op het extranet en ga naar het tabblad ‘Reserveringen’.
- Selecteer de reservering van het juiste gezelschap en klik op ‘Een schadebetalingsverzoek indienen’.
- Vul nu stapsgewijs het formulier in. Hier geef je aan om wat voor schade het gaat, wat de kosten zijn om de schade te herstellen en lever je bewijsmateriaal aan om je claim te ondersteunen.
- Klik na het invullen van het formulier op ‘Verzoek bekijken’. Booking heeft nu 14 dagen de tijd om je claim te beoordelen.
Stap 3: De beoordeling
Schade claimen bij Booking is makkelijk, maar het vakantieverhuurplatform zal natuurlijk kijken of de claim terecht is. Wil je controleren of je al een beoordeling hebt ontvangen? Ga naar de reservering waar je de claim hebt ingediend en klik op ‘Status van het schadebetalingsverzoek’. Hier zie je de volgende mogelijke statussen.
- Wordt beoordeeld: Booking.com kijkt nog naar je claim.
- Meer bewijs nodig: Er wordt verzocht om meer bewijs aan te leveren van de gemaakte schade.
- Goedgekeurd: De claim is goedgekeurd. Je krijgt het aangevraagde bedrag via je volgende betaling van Booking.com.
- Betaling wordt uitgevoerd: De betaling is gedaan en moet binnen 30 dagen op je rekening verschijnen.
- Schadebetaling verzonden: De betaling is succesvol aangekomen.
- Afgewezen: De claim is afgewezen en je hebt geen recht op een schadevergoeding.
- Geannuleerd: Je hebt zelf de claim geannuleerd.

Voor grotere schade
Het is als verhuurder ook mogelijk om aanspraak te maken op de verzekering voor grotere schade. Ook hier hoef je niet voor te betalen. Zodra je jouw vakantiewoning adverteert op Booking.com, wordt deze automatisch gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering voor partners. Deze is in het bijzonder bedoeld voor iedereen die een losse vakantiewoning of een appartement verhuurt. Het is dus niet bedoeld voor hoteleigenaren of andere grote bedrijven.
De aansprakelijkheidsverzekering heeft een dekking van maximaal een miljoen dollar. De claim wordt niet beoordeeld door Booking.com zelf. Deze komt terecht bij Zurich Plc, een verzekeringsmaatschappij die een externe partner is van Booking.com. Bij deze grote claims geldt er wel een versnelde procedure. Daarom heb je meestal binnen 48 uur al uitsluitsel of je recht hebt op een vergoeding.
Grote schade claimen bij Booking.com
Volg het volgende stappenplan om grote schade te claimen bij Booking via de aansprakelijkheidsverzekering voor partners.
- Log in op het extranet en ga naar ‘Reserveringen’.
- Selecteer de reservering waar je een schadeclaim voor wilt indienen.
- Op de pagina ‘Reserveringsgegevens’ klik je op ‘Een claim indienen’.
- Hier krijg je een vragenlijst te zien en het verzoek om zoveel mogelijk informatie en bewijs aan te leveren.
- Klik op ‘Verstuur je claim’. Vervolgens wordt deze door de externe partij beoordeeld en ontvang je binnen 48 uur bericht over de uitslag.
Welke schade kun je claimen bij Booking?
Voordat je besluit om je borg bij Booking te verhalen, is het belangrijk om te weten in welke gevallen je schade mag claimen bij Booking. Niet alle schade valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van de huurder en dus ook niet onder de verantwoordelijkheid van Booking.
De volgende schade valt binnen de voorwaarden:
- Beschadigde meubels, accessoires, serviesgoed, apparatuur
- Schade aan de woning in de vorm van waterschade, gaatjes in de muur, krassen op de vloer of interieur dat van de muur af is getrokken.
- Ongebruikelijke vervuiling van de vakantiewoning waar je extra schoonmaakhulp voor in moet schakelen.
- Verloren sleutels, apparaten of andere bezittingen die bij de vakantiewoning horen.
Het is dus niet mogelijk om een claim in te dienen voor zaken als gasten die hebben gerookt in de woning, gasten die het maximaal aantal personen hebben overschreden of gasten die gebruikelijke rommel hebben achtergelaten.
Hoe lever je bewijs aan?
Een van de belangrijkste dingen om te doen wanneer je een claim gaat indienen bij Booking, is het verzamelen van bewijs. Zorg er daarom voor dat je, waar mogelijk, foto’s maakt van de schade. Het helpt hierbij om ook foto’s te hebben van de situatie voordat de schade is aangebracht. Zo is duidelijk zichtbaar wat de gasten veroorzaakt hebben in je vakantiewoning.
Booking vraagt ook altijd om een omschrijving van de schade. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk. Sla geen details over en benoem ieder onderdeel dat beschadigd is geraakt. Ken je de oorzaak van de schade, zoals waterschade? Benoem dit dan ook. Ook dit helpt bij het beoordelen van de claim.
Als laatste is het belangrijk om bonnen en facturen bij te voegen. Wanneer er bijvoorbeeld servies ontbreekt, helpt het om de bonnen van dat servies aan te leveren. Zo bewijs je wat de waarde van het servies is. Moet je herstelwerkzaamheden uit laten voeren in de vakantiewoning? Stuur dan een offerte mee van een erkend klusbedrijf.