Niet-terugbetalingsbeleid voor annuleringen van vakantieverhuur

Alles wat je moet weten over niet-restitueerbare beleidsmaatregelen voor vakantieverhuur

magazine_image

November 2025

Als verhuurder van vakantiewoningen bepaal jij uiteindelijk wat de regels en richtlijnen zijn voor de verhuur. Zijn huisdieren welkom? Mag er gerookt worden? Jij bepaalt het, net zoals de tarieven die je rekent. Een van de dingen die je ook in de hand hebt, is of je vakantieverhuur terugbetalingen voor annuleringen faciliteert of niet. Ontdek hier wat het inhoudt om een niet-terugbetalingsbeleid te hebben, wat de voordelen zijn en waar je precies op moet letten wanneer je van plan bent om dit beleid aan te nemen.

Wat is een niet-terugbetalingsbeleid voor vakantieverhuur?

Je biedt je vakantiewoning aan op een vakantieverhuur website. Gasten boeken de accommodatie, maar zijn op een later moment toch van gedachte veranderd. Misschien hebben ze een andere accommodatie gevonden of willen ze helemaal niet meer op vakantie gaan. Wanneer je een niet-terugbetalingsbeleid hebt, betekent dit dat je gasten geen recht hebben op een terugbetaling wanneer ze de vakantiewoning annuleren. Dit is een optie die je op veel vakantieverhuur websites in moet stellen, maar het is wel belangrijk om dit goed aan te pakken.

Simpel gezegd: is het voor gasten niet mogelijk om kosteloos hun vakantiewoning te annuleren? Dan is er sprake van een niet-terugbetalingsbeleid. De gasten moeten tijdens het boeken dus al weten dat ze het volledige geldbedrag kwijt zijn, ook wanneer ze op een later moment besluiten om geen gebruik te gaan maken van je vakantiewoning.

Wat zijn de voordelen van een niet-terugbetalingsbeleid?

Het ligt misschien voor de hand om een goed terugbetalingsbeleid voor vakantieverhuur te hebben. Als verhuurder zou je verwachten dat het beter is om gasten de optie te geven om hun boeking kosteloos te annuleren voor een bepaalde deadline. Toch kleven er ook voordelen aan een niet-terugbetalingsbeleid. Deze voordelen gelden niet alleen voor jou als verhuurder, maar ook voor huurders die via een vakantieverhuur website een accommodatie boeken.

Voor verhuurders

Een van de grootste voordelen voor jou als verhuurder is dat je meer zekerheid hebt. Zodra een gast jouw accommodatie geboekt heeft, weet je zeker dat je jouw inkomsten gaat krijgen. Dat zorgt voor rust, maar maakt het ook mogelijk om een goede financiële planning te maken. Misschien ben je van plan om een deel van je vakantiewoning te renoveren en moet je geld opzij zetten. Het geld dat je van je boeking hebt ontvangen, is direct al van jou. Hierdoor kun je met zekerheid dit geld gebruiken om in de toekomst van je vakantiewoning te investeren.

Een niet-terugbetalingsbeleid vermindert ook de leegstand in je vakantiewoning. Wanneer je erg flexibele annuleringsvoorwaarden hebt, kan het zomaar gebeuren dat je vakantiewoning plotseling een week leeg is. Hierdoor loop je inkomsten mis en mis je dus ook recensies en ervaringen van gasten. De zekerheid van een niet-restitueerbare boeking is dus heel wat waard.

Voor huurders

Wat krijgen je huurders in ruil voor minder flexibiliteit? Korting. Een van de manieren om een niet-terugbetalingsbeleid te laten werken, is door je gasten korting aan te bieden wanneer ze voor deze optie kiezen. Dat kan bijvoorbeeld 10% korting op hun gehele verblijf zijn. Voor huurders is het fijn om een deal te krijgen, zeker wanneer ze toch van plan zijn om in jouw vakantiewoning te verblijven. Jij verdient mogelijk iets minder aan de verhuur, maar bent wel zeker van de inkomsten die je hebt.

Ook voor je gasten is die zekerheid een pluspunt. Wanneer zij een accommodatie boeken met niet-restitueerbare beleidsmaatregelen, weten ze dat ze een goede deal hebben. Ze hoeven niet te twijfelen aan eventuele bijkomende kosten. Hierdoor genieten ze dus van meer transparantie en is de kans groter dat ze hun vakantie bij jou willen boeken. Dat levert op de lange termijn mogelijk dus juist meer huurders op.

getty-images-aw3oq8ZElqk-unsplash

Hoe niet-restitueerbare beleidsmaatregelen voor vakantieverhuur in te stellen

Spreekt het je aan om een vakantiewoning te verhuren die niet-restitueerbaar is? Dan is het wel belangrijk om dit op de juiste manier in te stellen. Er zijn een paar zaken waar je op moet letten bij niet-restitueerbare beleidsmaatregelen voor vakantieverhuur. Dit voorkomt slechte ervaringen bij gasten, maar zorgt er ook voor dat jij je aan alle juridische verplichtingen houdt in het land waar jij je vakantiewoning verhuurt.

Duidelijke communicatie

Een van de belangrijkste aandachtspunten wanneer je een niet-terugbetalingsbeleid instelt, is de communicatie. Gasten moeten weten dat ze hun accommodatie niet kosteloos kunnen annuleren. Zorg ervoor dat dit duidelijk is aangegeven bij het boekingsproces, waarbij dit op meerdere punten terugkomt. Zo voorkom je misverstanden en daarmee ook ontevreden huurders.

Wanneer iemand een vakantiewoning bij je geboekt heeft, is het belangrijk om diegene op de hoogte te stellen van de voorwaarden en regels die aan de huur gebonden zijn. Zorg ervoor dat je hier ook een duidelijke clausule opneemt die vertelt over de annuleringsvoorwaarden. Dit verzekert je ervan dat je huurders niet zomaar geld kunnen eisen wanneer ze de vakantiewoning toch annuleren. 

Eventuele kortingen

Maak je gebruik van een vakantieverhuur website? Zorg er dan voor dat de prijzen en eventuele kortingen kloppen. Bij verschillende vakantieverhuur portalen is het mogelijk om boekingen mét en zonder gratis annuleren aan te bieden. Kiest een gast ervoor om een accommodatie te boeken die niet terugbetaald kan worden? Dan krijgen ze vaak een bepaalde korting bij het boeken. Loop altijd even je instellingen na en kijk of je jouw gasten korting kunt geven op deze manier. Wanneer je jouw vakantiewoning op meerdere vakantieverhuur websites aanbiedt, is het belangrijk dat deze kortingen en voorwaarden ook op iedere website gelijk zijn. Dat voorkomt verwarring, zowel bij jou als bij je huurders. Wanneer je je advertenties via één centrale plek regelt, bijvoorbeeld via Holidu, hoef je je hier geen zorgen over te maken.

Denk aan de wetgeving

Natuurlijk moet je je als verhuurder aan de lokale wetgeving houden. In Nederland geldt er geen wettelijk herroepingsrecht op accommodaties, tenzij je pakketreizen aanbiedt. Wanneer een huurder een losse accommodatie boekt, hoeft de accommodatie dus niet kosteloos te annuleren zijn. Het is daarom toegestaan om geen terugbetalingen voor je vakantieverhuur aan te bieden. Wil een gast annuleren? Dan is diegene dus het volledige bedrag kwijt.

Deze wetgeving kan in andere landen net wat anders in elkaar zitten. Zorg er dus voor dat je als verhuurder op de hoogte bent van de regelgeving in het land waar jij je vakantiewoning verhuurt. Mogelijk hebben huurders een minimale bedenkperiode waarin ze de accommodatie nog kosteloos mogen annuleren. Het kan ook zijn dat je wettelijk verplicht bent om minstens een deel van de kosten terug te betalen wanneer je gasten binnen een bepaalde termijn annuleren. Laat je eventueel adviseren door een jurist uit het land waar jij je vakantiewoning verhuurt.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Belastingaangifte 2025: hoe vul ik box 3 in als eigenaar van een vakantieverblijf?

Gastheren

Een tweede woning in het buitenland kopen: wat moet ik weten over belastingen?

Gastheren

Een tweede woning kopen om te verhuren als vakantieverblijf: wat moet ik weten over belastingen?

Gastheren

Veranderingen in de toeristenbelasting in Catalonië: Alles wat je moet weten

Gastheren

Ventanilla Única op de Canarische Eilanden: Aanbevelingen van Holidu voor vakantieverhuurders

Gastheren

Jouw vakantiehuis voorbereiden op het tulpenseizoen

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door op "Abonneren" te klikken, geef ik toestemming aan de Holidu Groep (Holidu GmbH en Holidu Hosts GmbH) om mij de hierboven genoemde inhoud per e-mail toe te sturen. Hiervoor geef ik ook toestemming aan de Holidu Groep om mijn e-mail openings- en klikgegevens te analyseren en om de communicatie-inhoud af te stemmen op mijn interesses. Ik kan de gegeven toestemming te allen tijde met werking voor de toekomst intrekken. Voor meer informatie kunt u ons Algemene voorwaarden en Privacybeleid raadplegen.