Hoe je kleine vakantiewoningen op de markt brengt

Wil je dat gasten massaal naar je kleine vakantiewoning komen? Probeer deze marketingtips om de massa te blijven trekken

magazine_image

Juni 2025

Marketing is een essentieel onderdeel van elk bedrijf – en ja, dat geldt ook voor kleine vakantiewoningen. Als je niet de gasten krijgt die je wilt, zijn er tal van manieren om dat te veranderen. Hier zijn enkele van onze toptips voor marketing voor kleine woningen.

Waar moet ik adverteren om mijn vakantiehuis te verhuren?

Tegenwoordig kiezen steeds meer gasten ervoor om via vakantieverhuurportalen accommodatie te vinden voor hun volgende vakantie. Dat betekent dat het essentieel is om je vakantiehuis op de juiste plaatsen aan te bieden. Je zult het waarschijnlijk op zoveel mogelijk verschillende vakantieverhuurwebsites willen plaatsen. Na een paar maanden kun je de prestaties ervan monitoren en zien welke de meeste zaken naar je toe trekken.

Dus, hoe val je op tussen de massa op een vakantieaccommodatieplatform? Hier zijn enkele belangrijke dingen om in gedachten te houden:

  • De titel is wat mensen het eerst zien, dus zorg ervoor dat deze goed is. Ga voor kort en krachtig. Sommige portals geven je de mogelijkheid om een opvallende zin in de titel te plaatsen, terwijl andere alleen de naam van je woning willen. Daarom is het de moeite waard om je huurwoning een leuke, ongewone naam te geven die mensen bijblijft.
  • Zorg voor een paar geweldige foto’s. Je potentiële gasten moeten zich kunnen voorstellen dat ze in je huurwoning verblijven. Je hebt genoeg foto’s nodig om alle coole onderdelen van je huurwoning te laten zien, en zorg ervoor dat als je verkoopargumenten hebt – zoals een zwembad of een bubbelbad – deze duidelijk zichtbaar zijn. Misschien wil je een dag vrijhouden voor een fotoshoot. Maak eerst alles van boven tot onder schoon en zorg voor veel natuurlijk licht.
  • Neem de tijd om een doordachte beschrijving te maken. Ook hier wil je dat dit opvalt, dus denk na over wat het unieke verkoopargument van je woning is. Net als de kop wil je ervoor zorgen dat dit grondig is, maar niet te langdradig. De meeste platforms hebben een woordlimiet, maar zelfs als dat niet zo is, zal een te langdradige beschrijving potentiële gasten in slaap sussen.

Hoe kan ik sociale media voor me laten werken?

Het is een geweldig idee om een vakantiehuis te adverteren op sociale media. Immers, bijna iedereen gebruikt tegenwoordig sociale netwerken, dus waarom zou je ze niet gebruiken om je publiek te vinden?

Denk na over de mensen die je probeert aan te trekken. Instagram is een geweldig visueel platform, omdat je er veel geweldige foto’s van je woning kunt delen. Facebook wordt door sommigen als ouderwets gezien, maar het heeft nog steeds een enorme gebruikersbasis en is een uitstekende manier om de doelgroep van 40+ te bereiken.

Een van de belangrijkste voordelen van marketing voor kleine vakantiewoningen op sociale media is hoe snel alles beweegt. Vakantieverhuurportalen kunnen omslachtig zijn als je een tijdelijke aanbieding of last-minute deal wilt uitvoeren, maar sociale media zijn daar ideaal voor. Je kunt ook benadrukken hoe geschikt je woning is voor verschillende tijden van het jaar. Plaats bijvoorbeeld wat foto’s met een kerstboom en smaakvolle versieringen om gasten aan te moedigen in de winter te komen. Als je ook sneeuw kunt krijgen, is dat een extra bonus!

Sociale media bieden je ook de mogelijkheid om echt in contact te komen met je publiek. Denk na over de stem die je je woning wilt geven: is het speels? Verfijnd? Gezinsvriendelijk? Romantisch? Maak regelmatig berichten die passen bij die specifieke sfeer en je zult snel een merk kunnen opbouwen.

petite maison de vacances à louer

Hoe kunnen recensies helpen bij marketing voor kleine woningen?

Zou je een vakantieappartement huren zonder eerst de recensies te lezen? Voor veel potentiële gasten zijn goede recensies een absolute must. Als alles goed gaat, zullen, zodra je klanten over de vloer krijgt, zij opmerkingen achterlaten om later meer gasten aan te trekken.

Enerzijds wil je niet dat je gasten zich gedwongen voelen om je een recensie te geven – niemand houdt van een schuldgevoel! Anderzijds kan het de moeite waard zijn om hen eraan te herinneren met een beleefde follow-upmail nadat ze vertrekken. Vraag hen niet om te veel recensies te schrijven, anders zullen ze zich waarschijnlijk verontwaardigd voelen. Denk in plaats daarvan na over de meest waardevolle plaatsen waar ze een recensie kunnen achterlaten – waarschijnlijk het portaal waar ze via hebben geboekt of Google.

Slimme verhuurders weten ook hoe ze een kleine vakantiewoning kunnen marketen met behulp van de sociale media van eerdere gasten. Als je gasten verhalen of foto’s op Instagram plaatsen die de woning laten zien, vraag dan of je deze kunt gebruiken op het profiel van de woning. Vraag altijd eerst, maar in veel gevallen zullen mensen er graag mee instemmen. Wanneer je echte gasten kunt laten zien die van je woning genieten, is dat een geweldige manier om anderen aan te moedigen om langs te komen en je kleine huis of vakantieappartement te huren.

Welke advertentietools zijn goed voor het adverteren van een kleine woning voor vakanties?

Veel nieuwe verhuurders zijn nerveus om de wereld van betaald adverteren te betreden, maar het kan enorm nuttig zijn. Het beste startpunt is Google Ads, waarmee je korte, tekstgebaseerde advertenties kunt maken die bovenaan de resultatenpagina’s van zoekmachines verschijnen. Om het gebruik te optimaliseren, moet je nadenken over de meest essentiële trefwoorden om mensen naar je woning te leiden.

Een groot pluspunt van Google Ads is dat je je budget kunt instellen, met een dagelijkse of maandelijkse limiet. Dit is bijzonder handig als je nieuw bent in de branche en je zorgen maakt over te hoge uitgaven. Er zijn ook interne tools waarmee je je campagnes kunt monitoren en kunt zien welke trefwoorden het meest succesvol zijn geweest, zodat je deze kunt verfijnen en aanpassen naarmate je bedrijf vordert.

Als je enige vorm van adverteren gebruikt, zorg dan dat je een goede landingspagina hebt. Dit is de pagina waar gasten naartoe worden geleid wanneer ze op je advertentie klikken. Je zou in de verleiding kunnen komen om een pagina van een vakantieboekingsplatform of je sociale mediaprofiel te gebruiken, maar dit is niet het beste idee. In plaats daarvan ziet het er veel professioneler uit als je een eigen, speciale website hebt. Tegenwoordig zijn er tal van geweldige sjablonen en tools online die je helpen om snel en goedkoop een professionele website te bouwen. Nogmaals, zorg voor geweldige foto’s en een duidelijke, aantrekkelijke beschrijving van je woning.

Onthoud dat het nooit een goed idee is om te veel te vertrouwen op één bepaalde vorm van marketing. Gebruik een combinatie van deze strategieën, en je zult waarschijnlijk meer succes zien in je vakantieverhuurbedrijf.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Jouw vakantiehuis voorbereiden op het tulpenseizoen

Gastheren

Hoe je meer herhaalboekingen krijgt

Gastheren

Directe boekingen voor vakantiewoningen: Alles wat een host moet weten

Gastheren

Alles over het Star Host-programma van Holidu

Gastheren

Essentiële veiligheidsnormen voor zwembaden van vakantiewoningen

Gastheren

Hoe schade te claimen op Booking.com

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door op "Abonneren" te klikken, geef ik toestemming aan de Holidu Groep (Holidu GmbH en Holidu Hosts GmbH) om mij de hierboven genoemde inhoud per e-mail toe te sturen. Hiervoor geef ik ook toestemming aan de Holidu Groep om mijn e-mail openings- en klikgegevens te analyseren en om de communicatie-inhoud af te stemmen op mijn interesses. Ik kan de gegeven toestemming te allen tijde met werking voor de toekomst intrekken. Voor meer informatie kunt u ons Algemene voorwaarden en Privacybeleid raadplegen.