Hoe krijg je betere beoordelingen voor je vakantieverhuur?

Praktische tips om de gastenreviews van je vakantieverhuur te verbeteren

magazine_image

November 2025

Als je als verhuurder gebruikmaakt van een website voor vakantieverhuur, zijn recensies ontzettend belangrijk bij het vergaren van boekingen. Potentiële huurders baseren hun boekingen op de ervaringen van eerdere gasten. Daarom is het belangrijk om je gasten de beste service te bieden tijdens hun verblijf. Dat maakt niet alleen je huidige gasten blij, maar zorgt er ook voor dat je meer boekingen aantrekt via een portal voor vakantieverhuur. Hier lees je hoe betere recensies krijgen in zijn werk gaat. Dankzij enkele praktische tips kun je makkelijk je vakantieverhuurrecensies verbeteren.

 

Goede communicatie

Een van de belangrijkste aandachtspunten voor gasten is de communicatie met de host. Ze moeten vertrouwen hebben in de huur van de vakantiewoning. Dat vertrouwen krijg je door goed bereikbaar te zijn en altijd goed te communiceren. Zorg ervoor dat je je gasten op de hoogte houdt. Dat doe je door de volgende e-mails te sturen:

  • Een bevestiging van de boeking met alle essentiële informatie, zoals de data, kosten en het adres van je vakantiewoning.
  • Een mail met informatie over de vakantiewoning en de omgeving, inclusief tips voor excursies of informatie over extra’s die je huurders bij kunnen boeken. Ongeveer een maand voor de aankomstdatum.
  • Een mail met informatie over het inchecken. Zorg voor duidelijke informatie, inclusief een routebeschrijving en eventuele foto’s van het slot. Een week tot een dag voor de aankomstdatum.
  • Een mail met uitcheckinformatie. Waar moeten gasten de sleutel laten of hoe moeten ze de vakantiewoning achterlaten? Hier kun je ook om een recensie van hun verblijf vragen.

Zorg er ook voor dat je goed bereikbaar bent wanneer gasten vragen hebben of een probleem ervaren tijdens hun verblijf. Geef een telefoonnummer door dat altijd bereikbaar is en reageer snel wanneer gasten een berichtje sturen.

Een nette vakantiewoning

Voor huurders is een schone vakantiewoning ontzettend belangrijk. Daarom is het waardevol om extra aandacht te besteden aan het onderhouden en schoonmaken van je vakantiewoning. Red je het zelf niet om tussen twee verhuurperiodes goed schoon te maken? Huur dan een professionele schoonmaker in die de gehele vakantiewoning onder handen neemt. De details zijn belangrijk, zoals stofvrije plinten en geen spinnenwebben in de hoeken. Maak eventueel een checklist waarop alle schoonmaaktaken staan aangegeven. Sommige zaken moeten na iedere verhuurperiode gedaan worden, zoals het verschonen van de bedden en het reinigen van de badkamer. Andere taken komen maandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks voorbij. Door dit overzicht te creëren, voorkom je dat er onhygiënische situaties ontstaan en dat gasten ontevreden zijn over hun verblijf.

Wees eerlijk in je advertenties

Ga je je woning voor vakantieverhuur aankondigen op een speciale website? Dan is het verleidelijk om je vakantiewoning van zijn meest aantrekkelijke kant te laten zien. Je kiest de juiste hoeken voor de foto’s, laat een prachtig interieur zien en schrijft pakkende teksten die potentiële huurders moeten overhalen om een verblijf in je vakantiewoning te boeken. Zorg er wel voor dat je altijd de waarheid toont. Heeft je vakantiewoning normaal gesproken geen prachtige accessoires omdat ze in de weg staan of mogelijk kapot gaan? Zet ze dan ook niet op de foto. 

Zorg ervoor dat de grootte van de vakantiewoning goed overkomt op foto’s. Je wilt voorkomen dat gasten een ruime woning boeken en teleurgesteld zijn door de beperkte ruimte. Zorg er ook voor dat je duidelijk specificeert wat er in de vakantiewoning aanwezig is en houd die lijst up-to-date. Is de föhn stuk en heb je nog geen mogelijkheid gehad om deze te vervangen? Of is de buitenruimte wegens omstandigheden tijdelijk niet toegankelijk? Wees daar eerlijk over. Door teleurstellingen te voorkomen, zorg je ervoor dat gasten krijgen wat ze boeken. Dat levert weer betere recensies op.

google reviews

Bied extra diensten aan

Tijdens een vakantie wil je eigenlijk aan zo min mogelijk denken. Het is fijn om van de omgeving te genieten, maar je gasten zitten misschien niet te wachten op het regelen van allerlei excursies of het maken van reserveringen. Laat jezelf van je beste kant zien door extra diensten aan te bieden. Misschien heb je wel goede connecties met lokale rondleiders die bijzondere tours door de stad geven. Of misschien weet jij wel een perfect restaurant voor een stel dat een romantisch weekendje weg boekt. Maak het mogelijk om dit soort extra’s via jouw vakantiewoning te boeken. Zo hoeven je gasten nergens aan te denken en genieten ze van een zorgeloze vakantie. Des te meer je ze ontzorgt, des te groter de kans dat ze een positieve recensie achterlaten. Een bijkomend voordeel is dat je een vergoeding kunt vragen voor deze diensten, zodat je net wat meer verdient aan de verhuur van je vakantiewoning.

Toon echte gastvrijheid

Het is natuurlijk belangrijk dat je iets verdient aan je vakantiewoning. Daarom ben je mogelijk geneigd om te besparen waar mogelijk. Denk aan minimale voorzieningen voor je gasten, waardoor ze zelf veel moeten regelen tijdens hun vakantie. Dat scheelt natuurlijk in de kosten, maar de kans is groot dat je ook inlevert op het gebied van recensies. Je gasten vinden het belangrijk om zich thuis te voelen in je vakantiewoning. Het helpt om daarom net dat beetje extra te bieden. Dat kun je op verschillende manieren doen:

  • Zet een welkomstcadeautje neer op tafel, zoals een fles lokale wijn, wat lekkers of waterflesjes die je gasten mee kunnen nemen.
  • Zorg voor extra voorzieningen, zoals extra handdoeken, een extra deken en een extra set schoon bedlinnen.
  • Heeft je vakantiewoning een keuken? Bied dan enkele basisproducten aan, zoals koffie, thee, kookolie of kruiden.
  • Bied kortingscodes of vouchers voor ervaringen in de omgeving aan, zoals dagjes uit, restaurants of bezienswaardigheden.

Vraag om recensies

Je doet er alles aan om je gasten een goede ervaring te bieden. Dat maakt de kans op positieve recensies op je vakantieverhuur groter. Maar om je vakantieverhuur recensies te verbeteren, moeten je gasten natuurlijk wel hun beoordeling achterlaten. Wees dus niet bang om je gasten na hun verblijf om hun ervaring te vragen. Moedig ze aan om een recensie te schrijven en om andere huurders te vertellen hoe hun verblijf is geweest. Doe dat zeker wanneer een vakantieverhuur vlekkeloos is verlopen. Dat maakt de kans groter dat je een positieve recensie krijgt.

Heeft een van je gasten wat kritiekpunten genoemd is een recensie? Zorg er dan voor dat je deze punten serieus oppakt. Er zijn altijd wel manieren om de verhuur van je vakantiewoning te verbeteren. Door goed naar je gasten te luisteren, kun je jouw vakantiewoning helemaal perfectioneren en de beste service bieden. Dat maakt de kans op positieve recensies op een website voor vakantieverhuur een stuk groter.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Belastingaangifte 2025: hoe vul ik box 3 in als eigenaar van een vakantieverblijf?

Gastheren

Een tweede woning in het buitenland kopen: wat moet ik weten over belastingen?

Gastheren

Een tweede woning kopen om te verhuren als vakantieverblijf: wat moet ik weten over belastingen?

Gastheren

Veranderingen in de toeristenbelasting in Catalonië: Alles wat je moet weten

Gastheren

Ventanilla Única op de Canarische Eilanden: Aanbevelingen van Holidu voor vakantieverhuurders

Gastheren

Jouw vakantiehuis voorbereiden op het tulpenseizoen

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door op "Abonneren" te klikken, geef ik toestemming aan de Holidu Groep (Holidu GmbH en Holidu Hosts GmbH) om mij de hierboven genoemde inhoud per e-mail toe te sturen. Hiervoor geef ik ook toestemming aan de Holidu Groep om mijn e-mail openings- en klikgegevens te analyseren en om de communicatie-inhoud af te stemmen op mijn interesses. Ik kan de gegeven toestemming te allen tijde met werking voor de toekomst intrekken. Voor meer informatie kunt u ons Algemene voorwaarden en Privacybeleid raadplegen.