Wettelijke vereisten voor het beheer van vakantiewoningen in Murcia

Complete gids voor de wettelijke vereisten voor het beheer van vakantiewoningen in Murcia

magazine_image
  • Besluiten en wetten die van toepassing zijn op vakantieverhuur in Murcia.
  • Waar moet ik rekening mee houden voor een goede werking van de verhuur?
  • Hoe verloopt de procedure voor het verkrijgen van de Verantwoordelijke Verklaring?
  • Welke instantie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de inspectie?
  • Wijzigingen aan toeristische woningen.
  • Toepassing van de decreten en wetten in toeristische woningen.
wesley-tingey-KJgkqQcdynQ-unsplash

September 2023

De wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in de regio Murcia kunnen variëren afhankelijk van de locatie, de grootte, het seizoen en de aangeboden diensten en faciliteiten. Succesvol verhuurbeheer hangt af van uw vermogen als manager of eigenaar om te promoten en te beheren, maar heeft u zich ooit afgevraagd aan welke wetten moet worden voldaan om boetes of boetes te voorkomen?

Besluiten en wetten die van toepassing zijn op vakantieverhuur in Murcia

Wet 12/2013 van 20 december

De Toerismewet van de regio Murcia regelt de wettelijke regeling voor de verhuur van onroerend goed en legt daarbij belangrijke aspecten vast zoals de duur van het huurcontract, tariefaanpassingen op basis van de consumentenprijsindex (CPI), onkosten en contractverlengingen. Voor vakantieverhuur worden meerdere maatregelen geregeld op basis van deze wet.

Decreet 256/2019 van 10 oktober 2019

Toepassingsgebied

Dit is het officiële besluit om te voldoen aan de wettelijke eisen voor vakantieverhuur in de regio Murcia. Het belangrijkste kenmerk is dat elke vakantiewoning tijdelijk wordt verhuurd aan reizigers, met de juiste uitrusting om te worden gepromoot met reclamemiddelen.

Toeristische woningen worden ingedeeld in twee types:

  • Volledig aangeboden.
  • Aangeboden in de vorm van slaapzalen.

Is een aansprakelijkheidsverzekering nodig?

De eigenaars of beheerders moeten altijd in het bezit zijn van een WA-verzekering, met een minimumdekking van 300.000 euro in geval van een schadeclaim. Deze contracten moeten van kracht zijn en maatregelen bevatten voor schade aan personen, eigendommen en anderen.

De procedures voor het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering kunnen verschillen, maar meestal worden de volgende stappen ondernomen: 

  1. Bepaal de behoeften: Het bepalen van het type dekking dat nodig is, is essentieel voor vakantieverhuur – dus evalueer potentiële risico’s!
  2. Verzekeringsmaatschappijen: Verzekeringsmaatschappijen bieden aansprakelijkheidsdekking voor vakantieverhuur en u kunt rechtstreeks contact opnemen met lokale verzekeraars.
  3. Beschikbaarheid van apparatuur melden: Het is noodzakelijk om gedetailleerde informatie te verstrekken over het pand met alle beschikbare apparatuur.
  4. Analyseer de dekkingen: er moet rekening worden gehouden met aansprakelijkheidslimieten, uitsluitingen en algemene voorwaarden.
  5. De aanvraag invullen en de premie betalen: Zodra de verzekeraar is gekozen, wordt de verzekeringsaanvraag ingevuld en de premie betaald om de polis te activeren.
  6. De polis verkrijgen: Het is aanbevolen om het document op een veilige plaats te bewaren.

Hoe moet het onderhoud van een toeristische accommodatie eruitzien?

Alle gehuurde kamers moeten in uitstekende staat verkeren en de gasten moeten gidsen hebben met instructies voor de apparatuur. Daarnaast moeten ze rekening houden met aspecten zoals:

  • Toegankelijkheid: Eigendommen die als geheel of in kamers worden aangeboden, moeten toegang hebben tot de openbare weg.
  • Uitrusting: De accommodatie moet beschikken over deuren, keuken, serviesgoed, kussens, handdoeken en andere benodigdheden, afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen.
  • Voorzieningen: Elke gehuurde woning moet voorzien zijn van drinkwater, gas, elektriciteit, rioolwaterzuivering en -afvoer. Daarnaast zijn een brandblusser geïnstalleerd in een toegankelijke ruimte en een EHBO-doos verplicht.
  • Indeling: Het is verplicht om een keuken, eetkamer, slaapkamer en badkamer te hebben. Als het een gehuurde kamer is, moet deze een keuken, badkamer en slaapkamer hebben.
  • Capaciteit: De maximale capaciteit van de woningen is 10 personen, bepaald door het aantal bedden in de slaapkamers. Deze moeten voldoen aan de oppervlakteparameters:
    • Eenpersoonskamer: 6 m² vloeroppervlak.
    • Tweepersoons: 8 m² oppervlakte.
    • Voor elke slaapplaats: 3,5 m².
    • Kamers met schuine plafonds: Hoogte niet minder dan 1,50 meter.
  • Basis keukenuitrusting: Huurwoningen met eetkamer en woonkamer moeten een bank en een tafel hebben, met een aantal stoelen dat gelijk is aan de maximale capaciteit van de woning. Bovendien moet de keukenruimte van buitenaf geventileerd worden. Het moet ook een gootsteen, afzuigkap, koelkast, magnetron en ander noodzakelijk keukengerei hebben.
  • Basis slaapkameruitrusting: Bedden moeten niet minder dan 0,80 m breed zijn als ze eenpersoons zijn en 1,35 m breed als ze tweepersoons zijn; en gasten moeten voorzien zijn van matras, kussen, beddengoed en bedbodem. Ze moeten ook een kledingkast, lichtpunt, stopcontact, stoel en nachtkastje hebben. Elk van hen moet ventilatie hebben met patio of exterieur.
  • Basisuitrusting van badkamers: ze moeten ten minste een douche of bad, toilet, wastafel, spiegel, stopcontact en handdoeken hebben. Bovendien moeten ze directe of geforceerde ventilatie hebben.
towfiqu-barbhuiya-05XcCfTOzN4-unsplash

Waar moet rekening mee worden gehouden om de verhuur soepel te laten verlopen?

Een toeristische verhuurdienst moet altijd rekening houden met de naleving van de wet met de opgelegde parameters. Om goed te kunnen functioneren, moet de toeristische accommodatie

 

  • Informeer gasten over de prijs voorafgaand aan de entree, met toeslagen voor extra diensten.
  • De eigenaar of beheerder moet gasten verwelkomen en informatie over elke gast verzamelen in een logboek met hun aankomst en vertrek. Vervolgens moet de beheerder van het verblijf zorgen voor servicegidsen voor onder andere brandweer, klinieken, ziekenhuizen en transport.
  • Accommodatie wordt geteld per dag of dagen, beginnend om 17:00 uur op de dag van aankomst en eindigend om 12:00 uur op de dag van vertrek, tenzij anders overeengekomen
  • Alle accommodaties moeten een klachtenformulier hebben, in overeenstemming met Decreet 3/2014 van 31 januari. 
  • Alle contracten moeten datumspecificaties bevatten.
  • Elke eigenaar heeft het recht om het tarief te wijzigen voor nieuwe gasten.
  • Eigenaren/beheerders kunnen gasten vragen om een aanbetaling te doen vóór de datum van inchecken.

Wat is de procedure voor het verkrijgen van de Verantwoordelijkheidsverklaring?

Bij het Instituut voor Toerisme van de regio Murcia is het noodzakelijk om de Verantwoordelijke Verklaring te verkrijgen op basis van de Wet 39/2015, van 1 oktober, van de Gemeenschappelijke Administratieve Procedure van de Overheidsdiensten. De documenten die moeten worden ingediend bij de instantie zijn:

  • Identiteitsdocumenten van de eigenaar of manager.
  • Documenten met betrekking tot de woning moeten de eigenaar vermelden.
  • Verklaring van de eigenaar dat het pand in goede staat is.
  • Vermeld het aantal plaatsen in het pand.
  • Vermeld de onmiddellijke beschikbaarheid van de woning als vakantiehuis.
  • Een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering hebben en een termijnovereenkomst ondertekenen.
  • Als de verhuur bedoeld is voor kamers, moet er altijd een huismeester in het pand wonen.
  • Vermeld de naam van de persoon die verantwoordelijk is voor het ontvangen van gasten.

Met deze documenten, goedgekeurd door de bevoegde instantie, voldoet u aan de Wet 12/2013 van Toerisme van de regio Murcia en voorkomt u sancties. Zodra u de Verklaring van Verantwoordelijkheid heeft, kunt u de toeristische activiteit uitoefenen op het grondgebied van Murcia.

Welke instantie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de inspectie?

Het toeristenbureau of het gemeentehuis van de gemeenten in de regio Murcia zijn belast met de uitvoering van de inspecties en controleren of Decreet 3/2014, van 31 januari, Wet 39/2015, van 1 oktober en Wet 12/2013, van 20 december worden nageleefd. Zodra de inspectie is uitgevoerd, gaat de bevoegde instantie over tot het toekennen van de classificatie als vestiging. Vervolgens is het Register van toeristische bedrijven en activiteiten verantwoordelijk voor de afgifte van het licentienummer.

Het bureau houdt rekening met aspecten zoals:

  • Waarheidsgetrouwheid van apparatuur en diensten in het pand.
  • Elke omissie of onnauwkeurigheid impliceert de onmogelijkheid om verder te gaan met de procedure voor vakantieverhuur in Murcia.
  • De vestiging moet voldoen aan alle voorwaarden op basis van de classificatie.
  • De eigenaren of beheerders moeten zich verplichten om samen te werken met het Instituto de Turismo de la Región de Murcia.
46156073 Bahía Blanca Centro Playa 2-medium

Aanpassingen aan toeristenverblijven

Als u uw woning wilt uitbreiden of wijzigingen wilt aanbrengen, is het noodzakelijk om het Instituut voor Toerisme van de regio Murcia op de hoogte te stellen van deze wijzigingen, anders kan de toeristische vergunning worden ingetrokken. Bij het uitvoeren van deze activiteiten kan de classificatie van de woning veranderen en is het noodzakelijk om de gegevens in het Register van toeristische bedrijven en activiteiten te wijzigen.

De te overwegen hervormingen zijn:

  • Veranderingen in de infrastructuur.
  • Extra diensten zoals tuinen, zwembaden, sauna’s, enz. 
  • Apparatuur zoals nieuwe huishoudelijke apparaten.

Toepassing van decreten en wetten in toeristische appartementen

Toeristische accommodatie in Murcia is onderworpen aan dezelfde decreten en wetten als hotels en toeristische appartementen. Op basis van Decreet 75/2005, van 24 juni, wordt dit type accommodatie tijdelijk geregistreerd in het Register van Toeristische Bedrijven en Activiteiten van de regio Murcia. De procedure duurt ongeveer 10 dagen, waarna een periode van 6 maanden wordt toegekend om het begin van de toeristische activiteit aan te geven.

Het is noodzakelijk om aan alle wettelijke vereisten te voldoen om de vergunning te verkrijgen en de woning te kunnen verhuren. Daarnaast is het aan te raden om bij aanvang van de activiteit een logboek te hebben waarin reizigers ouder dan 16 jaar zich moeten inschrijven. Het niet hebben van een register kan leiden tot een boete van tussen de 600 euro en 30.000 euro.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Wat is een Channel Manager en hoe kan het u helpen bij het beheren van uw vakantieverhuur?

Gastheren

Adverteer uw vakantiewoning op de beste platforms in 2024

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Nederland

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Italië

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Frankrijk

Reizen & Lifestyle

Ontdek de beste kunststeden van Europa 2024

Ontvang als eerste de nieuwste updates over reizen, lifestyle en de beste deals.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.